Coaching, supervisie of intervisie
Coaching, supervisie of intervisie
Behalve coaching staan de interim-manager ook andere mogelijkheden ter beschikking, die in bepaalde situaties betere resultaten kunnen opleveren. De keuze voor coaching of een andere aanpak is afhankelijk van een aantal afwegingen die de interim-manager maakt over het interim-traject. Wanneer zich een crisissituatie voordoet en de medewerkers er blijk van geven behoefte te hebben aan een sterk leiderschap, is coaching wellicht een middel dat te veel tijd vergt om deze sentimenten te kunnen keren. Indien er geen sprake is van een dergelijke acute crisis, kan coaching een dankbaar hulpmiddel zijn om individuele medewerkers beter toe te rusten en ze, als het ware, te wapenen voor het moment waarop zo’n crisis zal opduiken2 . Alternatieven voor coaching kunnen intervisie of supervisie zijn. Coaching richt zich op individuele medewerkers, hun persoonlijke blokkades en het wegnemen daarvan. Met behulp van coaching nemen we persoonlijke spanningen weg bij de coachee en we helpen hem daardoor zijn persoonlijk functioneren, in zowel de organisatie als daarbuiten, te verbeteren en meer in balans te komen met de intrinsieke en extrinsieke prikkels waaraan hij blootgesteld staat. Intervisie richt zich op meerdere medewerkers tegelijkertijd, die onderling in de organisatie samenwerken en die er in gezamenlijk overleg naar streven deze samenwerking te optimaliseren en rationaliseren. Met behulp van intervisie nemen we spanningen tussen samenwerkende individuen weg en helpen we deze medewerkers om met hun werkzaamheden in de organisatie beter uit de verf te komen.
We concentreren ons hierbij op het aanpassen van de individuele interacties van de groep met individuen. Dat doen we binnen het kader van de organisatie en we treden daar niet buiten. Supervisie richt zich op meerdere medewerkers tegelijkertijd, die onderling in de organisatie samenwerken en die zich zullen spiegelen aan de via de supervisie voorgehouden gewenste werkwijze. Het streven is de samenwerking tussen deze medewerkers te uniformeren, waarbij in het achterhoofd de gewenste kwaliteit een belangrijke rol speelt. We tonen deze medewerkers de wijze waarop hun werk in lijn zal zijn met de wensen van de organisatie en concentreren ons hierbij op de beoogde werkwijze van meerdere individuen en op de wensen vanuit de organisatie. Indien we besluiten over te gaan tot coaching richten we ons nadrukkelijk op het individu en zijn we ons ervan bewust dat ‘bedrijf’ en ‘privé’ niet goed te onderscheiden zullen zijn. Bij een keuze voor intervisie of supervisie richten we ons op de groep in plaats van op het individu, waarbij we voorbij gaan aan ‘privé’. Bij het werken met groepen via intervisie of supervisie bereiken we doorgaans op de korte termijn sneller resultaten, maar op de langere termijn zal het moeilijker zijn deze resultaten te bestendigen, omdat we voorbijgaan aan individuele motieven. Bij het inzetten van coaching bereiken we op korte termijn wel attitudeverbeteringen, maar niet altijd direct tastbaar resultaat voor de organisatie. Bovendien werken we op het niveau van het individu. Op de langere termijn zullen de resultaten van coaching beter beklijven omdat we ons volledig hebben gericht op individuele motieven. Groepsgerichte verbeteringen zullen vervolgens uit geslaagde individuele verbeteringen voortvloeien.