Cursus Basis Artiesten Management

 “If you want to manage somebody, manage yourself. Do that well and you'll be ready to stop managing and start leading.” “The one word that makes a good manager – decisiveness.” Lee Iacocca

Inleiding 

In deze cursus gaan we dieper in op artiestenmanagement. 

Wat moet u zich afvragen voordat u begint? Over welke persoonlijke eigenschappen moet u beschikken om uw baan als artiestenmanager uit te oefenen. 

Met welke houding benadert u de verschillende partijen in de muziekindustrie?

 En waaruit bestaan uw werkzaamheden als artiestenmanager. 

Op al deze vragen en meer proberen we in deze cursus een zo goed en duidelijk mogelijk geformuleerd antwoord te geven. 

Zodat u na het lezen en leren van de basisprincipes kent van het artiestenmanagersvak. 

Als u deze principes in acht neemt, dan heeft u de juiste uitgangspunten om langzaam aan uw eigen visie te ontwikkelen en toe te passen bij het managen van een carrière van een artiest. 

Eigenschappen van een artiestenmanager

U heeft na het lezen van de informatie besloten dat het zelfstandig ondernemerschap – en het vak van artiestenmanager – iets voor u is.

 Nu gaan we de eigenschappen bespreken die onontbeerlijk zijn bij het managen van artiesten. 

Als artiestenmanager bent u betrokken bij alle facetten van de carrière van een artiest. 

Niet alleen in zakelijk opzicht, maar ook in persoonlijk opzicht. Omdat muziek (maken) een heel persoonlijk proces is, lopen beide werelden in elkaar over. 

Zo moet u aan de ene kant zakelijk optreden bij het sluiten van een contract met bijvoorbeeld een platenmaatschappij, terwijl u tegelijkertijd als een coach in de weer bent om uw artiest optimaal te laten presteren.

 Artiestenmanagement is een intensieve baan en het gaat u soms niet in de koude kleren zitten. 

In het begin zullen al deze zaken, die nieuw voor u zijn, veel tijd en energie van u vergen. Terwijl er (vaak) nog geen directe inkomsten tegenover staan. 

Hier dient u goed van doordrongen te zijn. De in de volgende paragrafen behandelde eigenschappen dienen als uitgangspunt om het vak van artiestenmanager zo goed mogelijk uit te oefenen. 

Wees kritisch op uzelf en kijk welke eigenschappen u bezit en aan welke eigenschappen u moet werken. 

Leergierigheid 

Dit is misschien wel de allerbelangrijkste eigenschap van een goede artiestenmanager.

In de huidige muziekindustrie volgen de ontwikkelingen elkaar in een sneltreinvaart op.

Door de technologische ontwikkelingen en de opkomst van digitale geluidsdrager en streaming audio (waarbij de luisteraar niet meer de muziek bezit maar slechts gebruikt) en de onkunde en soms onwil van de muziekmaatschappijen om hierin mee te gaan, is het business- en communicatiemodel van de muziekindustrie verschoven. 

Waar de consument vroeger vanuit een muziekmaatschappij (via de beschikbare communicatiemiddelen zoals radio, tv en gedrukte media) kreeg voorgeschoteld naar welke muziek hij moest luisteren, is het nu juist zo dat men, door de komst van internet, een keur aan mogelijke muziekstromingen voor het kiezen heeft. 

Dit houdt in dat de muziekmaatschappijen niet langer de voorloper zijn in het muzikale aanbod, maar de bands zelf. 

De communicatielijnen tussen de act en zijn publiek zijn veel korter geworden. Een artiestenmanager moet altijd op de hoogte blijven van de laatste trends en mogelijkheden van communicatie. 

Hij moet niet bang zijn om die nieuwe communicatiemiddelen of sociale-mediaplatforms te gebruiken om de artiest te promoten. 

De veranderende businessmodellen hebben ook nog een ander gevolg: de heersende rechtsregels (zoals op de duur van het auteursrecht, waar we later in de cursus op terugkomen) staan onder discussie. 

Door u hierin te verdiepen kunt u zich een heldere mening vormen, zodat u in onderhandelingen met muziekmaatschappijen en publishers het beste voor uw artiest kunt bedingen. 

Maar de ogen van de artiestenmanager moeten niet alleen gericht zijn op de ontwikkelingen in de muziekindustrie. 

Men kan ook veel leren van ontwikkelingen in andere industrieën, zoals: de marketing- en communicatiebranche, de reclamewereld, de sportwereld en de technische industrie. 

Zeker gezien het feit dat de toepassingen/uitvindingen van de technische industrie jaren voorlopen op het uiteindelijke gebruik bij de eindconsument is de laatstgenoemde industrie er een om goed in de gaten te houden. 

Immers internet bestond al in 1969 (op 29 oktober werd in Amerika een boodschap tussen twee computers verstuurd, APRAnet was de eerste benaming, voor wat uiteindelijk internet zou worden). Meer dan veertig jaar en vele technische ontwikkelingen later is de hele wereld met elkaar verbonden via internet. 

En nog dagelijks wordt er verder gewerkt aan nieuwe toepassingen. Door dit goed in de gaten te houden en te willen leren kunt u een concurrerend voordeel ontwikkelen.

 Lees daarom vakbladen, volg blogs. Pik eruit wat u denkt te kunnen gebruiken voor uw dagelijkse werkzaamheden en blijf up-to-date!

Creativiteit

Creativiteit is een andere noodzakelijke eigenschap van een succesvol artiestenmanager. 

Door de zaken net even anders aan te pakken kunt u zich onderscheiden van uw concurrenten. Maar creatief zijn om het creatief zijn zet geen zoden aan de dijk.

 U dient uw creativiteit effectief in te zetten. Het is daarom niet zo gek dat creativiteit nauw verbonden is met uw leergierigheid. 

Door de basiskennis te verwerven kunt u langzamerhand uw eigen visie ontwikkelen en creatief inspelen op ontwikkelingen. 

Creativiteit is eigenlijk niets anders dan op een doeltreffende en andere wijze gebruikmaken van de mogelijkheden die u tegenkomt. Of juist om problemen op een originele manier op te lossen, of om te zetten in kansen. 

Stelt u zich eens voor dat het nieuwe album van uw artiest nog voor de geplande releasedatum (datum dat het album te koop is) op internet gelekt (illegaal aangeboden) is. 

U kunt dan heel veel moeite steken in het opsporen van de boosdoener en het gelekte album proberen van het net af te halen. Maar u kunt ook een persbericht maken waarin u aangeeft dat u het album per direct gaat verkopen omdat het al illegaal te downloaden is en het onzinnig zou zijn om nog langer te wachten met het releasen.

 In dit geval gaat u creatief om met een probleem. U maakt van een nadeel een voordeel, immers u krijgt aandacht in de media en die aandacht kunt u direct omzetten in verkopen, omdat u mensen de gelegenheid biedt om het album direct te kopen. 

Een van de belangrijkste taken van een artiestenmanager is het oplossen van problemen en (wellicht nog belangrijker) het voorkomen van problemen. Creatief denken is hierbij zeer belangrijk. Het stelt u in staat om adequaat en origineel te reageren zodat u het beste uit een situatie kan halen.

Een veelvoorkomende misvatting over creativiteit is dat creativiteit niet aangeleerd kan worden. "Iemand is creatief of niet", wordt er vaak gezegd. Dit is een misvatting. Creativiteit kan aangeleerd worden. 

Creativiteit is een vaardigheid, maar net zoals bij alle andere vaardigheden is de ene persoon er beter in dan de andere persoon. Echter door veel te oefenen kunt u uw creativiteit verbeteren.

Iedereen maakt weleens gebruik van zijn of haar creativiteit. U heeft bijvoorbeeld creativiteit nodig voor:

– het oplossen van problemen

– het benutten van kansen

– het verbeteren van bepaalde zaken

– nieuwe producten en diensten

Voor het aanpakken van bovenstaande zaken moet u denken. U bent, nu u dit leest, ook al aan het denken. Want denken is het verwerken van informatie.Om de geboden informatie zo doelmatig mogelijk te verwerken maken de hersenen gebruik van denkpatronen. Dit zijn gewoontes van denken. 

Ons brein maakt razendsnel denkpatronen aan. Lukt iets niet op de ene manier, dan stappen we over op het volgende denkpatroon. Als het dan wel lukt, dan wordt dit succesvolle denkpatroon onthouden en steeds weer toegepast in vergelijkbare situaties. 

Maar voor nieuwe situaties kan een bestaand denkpatroon weleens niet voldoende zijn. Dan dient het denkpatroon doorbroken te worden. Dit gebeurt door creatief denken. Creatief denken is het doorbreken van denkpatronen en denkgewoontes. 

We kunnen creatief denken onderverdelen in vijf creatieve vaardigheden:

– Creatief waarnemen

– Uitstel van oordeel

– Flexibel associëren

– Divergeren

– Verbeeldingskracht ontwikkelen

Creatief waarnemen 

Met creatief waarnemen stelt u de vraag: “Hoe kan ik het anders zien?” Beschouw een probleem bijvoorbeeld eens in een andere context. Of probeer de zaak eens vanuit een ander perspectief te beschouwen. Deze kleine veranderingen kunnen soms verhelderende inzichten bieden.

Uitstel van oordeel 

Oordelen is belangrijk; het helpt u dagelijks kleine en grote beslissingen te nemen.

 Bij nieuwe informatie (ideeën) beoordeelt u altijd eerst of die past bij uw bestaande kennis. 

Beoordelen van nieuwe informatie gebeurt meestal onbewust voordat u het idee gaat verkennen of u er wel of niet iets mee gaat doen. 

Onze hersenen hebben tijd nodig om aan nieuwe ideeën te wennen doordat nieuwe ideeën niet altijd in uw bestaande denkpatronen passen. 

Daardoor wordt soms te snel geoordeeld, waardoor een goed idee meteen van tafel kan worden geveegd. Om tot een goed oordeel te komen moet u zich bewust worden van een aantal stappen die u moet nemen voor u oordeelt. 

– Wat is het idee? 

– Aanvaard het nieuwe idee 

– Schat de kansen in die door dit idee worden gecreëerd

 – Beoordeel uiteindelijk wat u met het idee gaat doen.  


Divergeren 

De eerste ideeën die te binnen schieten zijn meestal voor de hand liggende ideeën die gebonden zijn aan reeds bestaande denkpatronen. 

Men stopt automatisch met denken wanneer er een redelijke oplossing is gevonden. Door te divergeren (variëren) gaat men verder dan de oplossing die geboden wordt door de bestaande denkpatronen. 

U dwingt uzelf om verder te gaan met het bedenken van oplossingen. Hierdoor stapt u over de bestaande ‘denkdrempels’ en wanneer u voorbij deze drempels bent, dan komt de creativiteit en originaliteit naar boven. 

Verbeeldingskracht ontwikkelen 

Een afbeelding zegt meer dan duizend woorden, zo luidt het gezegde. Het vermogen om een idee te visualiseren is van onschatbare waarde. Immers u zorgt ervoor dat u iets verbeeldt wat er nog niet is. Hiermee stelt u zichzelf in staat om een ruw idee om te zetten in een concreter en verfijnder idee. Uit de bovenstaande punten blijkt dat creativiteit nauw samenhangt met uw wil om te leren. Hoe meer u weet, hoe creatiever u kunt omgaan met het zoeken van oplossingen in bepaalde situaties. Streef er daarom naar om uw kennis voortdurend uit te breiden en te up-daten. Een handig instrument dat kan helpen bij het zoeken naar creatieve oplossingen, is een mind map Een mind map is een visueel schema, waarin men gedachten, informatie en kennis noteert. Het helpt om in één oogopslag structuur in de informatie te ontdekken en zo eerder op nieuwe ideeën te komen. In een visueel schema stelt u begrippen bijvoorbeeld voor met een symbool, een woord of een korte zin in een cirkel. 


  Een begrip kan van alles zijn:

– een vraag (hoe gaan we artiest A in de markt zetten?)

– een idee (een tour langs bruine cafés)

– een taak (welke bruine cafés zijn er in de buurt van Amsterdam?)

– een concreet object (biertaps)

Met een lijn tussen twee begrippen geeft men een relatie tussen die twee begrippen aan. De betekenis van de relatie wordt aangegeven met een symbool, een woord of een korte zin op de lijn. Het kan een vage relatie zijn (dit heeft te maken met dat), of een heel concrete verbintenis (dit veroorzaakt dat). Een dergelijk visueel schema is voor onze hersenen makkelijker te verwerken dan louter tekst. Het lezen van een tekst verloopt langzamer en het kost ons meer energie. Bovendien kan men in een mind map gemakkelijk nieuwe inzichten toevoegen. 

Hierdoor is het ook nog eens een uitstekend middel om ideeën snel op te schrijven en te onthouden. Zorg ervoor dat u altijd iets bij u heeft waarop u een idee kunt noteren. Want inspiratie kondigt zich niet van tevoren aan en als u aandacht schenkt aan de ideeën die in u opkomen dan heeft u een goed uitgangspunt om tot een creatieve oplossing of vondst te komen.


Sociaal / communicatief 

Als artiestenmanager staat u met partijen uit verschillende branches in contact. Elke branche heeft zijn eigen gedragscodes en omgangsvormen. Deze patronen en omgangsvormen kunt u alleen ontdekken door ze zelf te ervaren. Zorg er daarom voor dat u bij zoveel mogelijk netwerkevenementen en muzikale evenementen aanwezig bent.

Het is namelijk van belang dat u een goed netwerk heeft. Een goed netwerk betekent niet alleen dat u veel mensen kent, maar dat u ook op de mensen in uw netwerk kunt vertrouwen. Zodat u op mensen kan terugvallen als u ze nodig heeft. Om een goede verstandhouding te handhaven kan het ook betekenen dat u uw hulp aanbiedt aan mensen uit uw netwerk op momenten dat ze het niet verwachten. Zo haalt u het beste uit een relatie. Houd via community sites als LinkedIn, Twitter en Facebook bij wanneer er voor u belangrijke evenementen zijn, kijk in concertagenda’s van zalen. Stel uzelf doelen voordat u naar een evenement gaat, bijvoorbeeld dat u met vijf mensen kaartjes wil uitwisselen en met één iemand daarvan in de volgende weken een lunchafspraak maakt. Wees proactief als het gaat om het opbouwen van uw netwerk. Het is een essentieel onderdeel van het managementschap om te kunnen slagen in de muziekindustrie. Het managen van de carrière van een artiest vereist interactie met mensen van divers pluimage onder verschillende omstandigheden. U moet sociaal vaardig zijn en goed en helder kunnen communiceren op verschillende niveaus. Dat betekent dat u een open blik moet houden en goed moet opletten hoe mensen reageren in bepaalde omstandigheden. Het is nu eenmaal een gegeven dat er in de muziekindustrie mensen met ´grote ego´s` werken. Of u dit nu leuk vindt of niet, het kan zijn dat mensen met een andere persoonlijkheid dan de uwe belangrijk zijn in het maken van een volgende stap in het carrièreplan voor uw artiest. Verzamel daarom zoveel mogelijk informatie over uw mogelijke partners. Welke andere artiesten hebben ze geholpen, hebben die artiesten successen behaald, wat kan samenwerken met mijn artiest voor de beoogde partner betekenen. Door dit van tevoren goed uit te denken kunt u slagvaardiger communiceren met iemand. De mogelijke partner weet dan dat u er goed over na heeft gedacht en dat u een serieuze partij bent om mee samen te werken. En het verzamelen van informatie over mensen en het observeren van hun reacties in bepaalde situaties maakt het voor u makkelijker om op een gewenste manier met hen te communiceren. Het geeft u een beetje meer mensenkennis.

 Omdat u met ´ego´s´ werkt vergt het communiceren soms flexibiliteit van uw kant. Dit betekent niet automatisch dat u alles maar over uw kant moet laten gaan. U behartigt immers de belangen van uw artiest. In sommige gevallen betekent het dat u voet bij stuk moet houden en in andere gevallen zult u water bij de wijn moeten doen. Als u maar doordrongen bent van het feit dat het voor de (meeste) professionals in de muziekindustrie belangrijk is om erkend te worden op persoonlijke verdiensten. Door hier goed op in te spelen streelt u niet alleen het ego van de andere partij, u opent ook nog eens de mogelijkheid tot het voeren van een constructief gesprek. Immers u erkent de waardevolle bijdrage die een andere professional kan leveren. Blijf echter altijd wel oprecht. De meeste ervaren professionals prikken zo door valse complimenten of beloftes heen. En verwar eigenwijsheid vooral niet met halsstarrigheid. U kunt best eigenwijs zijn en toch open staan voor ideeën of meningen van anderen. Door open te staan voor commentaar van anderen leert u wellicht onverwachte dingen, die u weer kunt gebruiken in uw plan. Bovendien houdt u de dialoog met anderen open. Communicatief zijn betekent niet alleen dat u mededeelzaam bent, maar het houdt ook in dat u weet hoe u verschillende communicatiemiddelen (telefoon, e-mail, twitter en sms of whatsapp) gebruikt.

Communiceert u met het publiek van een artiest, dan kunt u bijvoorbeeld beter een tweet (een twitterbericht) plaatsen of een e-mail versturen. Houd er bij het versturen van een sms, tweet of e-mail rekening mee dat er geen non-verbale communicatie mogelijk is. Het risico bestaat dus dat u ongewild bot of dubbelzinnig overkomt. Lees daarom altijd alles goed door voordat u iets verstuurt. Als u snel iets wil doorspreken met een zakelijke klant, dan werkt bellen het snelst. Bij nieuwe contacten is het een betere manier van introductie dan het sturen van een mail. Ook kunt u in een gesprek nieuwe wensen of eisen van de partner ontdekken en daarop inspelen. Heeft u afspraken gemaakt in een telefoongesprek, volg dan het gesprek op met een mail, zodat u duidelijk de verwachtingen met de ander communiceert.

Leiderschap en coaching

Leiderschap en coachingsvaardigheden zijn twee eigenschappen die we niet onvermeld willen laten. Leiderschap is de eigenschap om op een gedegen manier het initiatief te nemen bij het lanceren of uitbouwen van een carrière van een artiest. Het zal u niet verbazen dat u zich hiervoor proactief en leergierig dient op te stellen. Daarnaast dient u voor aanvang van een project een visie te hebben en doelen te stellen, zodat u aan de hand daarvan uw leiderschap kunt uitoefenen. Deze eigenschap ontwikkelt zich vaak naarmate u meer ervaring krijgt. Er zijn heel wat boeken volgeschreven over leiderschap en er zijn verschillende leiderschapstijlen. Een theorie is zeker op het vlak van artiestenmanagement van toepassing: situationeel leiderschap. Deze theorie is ontwikkeld door Hersey en Blanchard. In verschillende situaties wordt het leidinggevend gedrag gekoppeld aan het waarneembare (door de leider waargenomen) gedrag van de individuele medewerker. Per situatie past een leidinggevende zijn stijl van leiding geven aan. Het observeren van het gedrag van de medewerkers en het aanpassen van het eigen gedrag is hierbij essentieel. Indien dit juist gebeurt dan kan een leider met vrij grote zekerheid voorspellen wat het resultaat van zijn ingrijpen of bijsturing zal zijn. Deze leiderschapstijl wordt vooral toegepast bij organisaties die de groei en ontwikkeling van medewerkers op de voorgrond plaatsen. Daarom is deze manier van leiderschap goed toe te passen in het ontwikkelen van een carrière van een artiest. De medewerkers hoeven niet per se medewerkers te zijn van een managementkantoor, maar dit kunnen bijvoorbeeld journalisten zijn. Iedereen die meewerkt of mee kan werken aan het lanceren van de artiest kan worden beschouwd als een medewerker.

Situationeel leiding geven gaat uit van vier soorten stijlen van leiding geven.

Deze zijn gebaseerd op de mate van sturing en de mate van ondersteuning:

– instrueren (veel sturing, weinig ondersteuning)

– overtuigen (veel sturing, veel ondersteuning)

– overleggen (weinig sturing, veel ondersteuning)

– delegeren (weinig sturing, weinig ondersteuning)

In de praktijk zal het vaak voorkomen dat u met externe partijen (muziekmaatschappijen, boekers, journalisten) de overtuigende en overleggende

leiderschapstijl hanteert.

De benadering stelt dat er geen algemeen geldende beste stijl van leiding

geven bestaat. De stijl van leiding geven wordt immers gekoppeld aan het

waarneembare gedrag van de individuele medewerker. Het gedrag van medewerkers wordt bepaald door drie factoren:

– Mate van kennis en vaardigheden

– Mate van motivatie

– Mate van zelfvertrouwen

Door hier goed rekening mee te houden kunt u als artiestenmanager mensen op hun eigen niveau aanspreken en voor uw plan inzetten. De bovenstaand beschreven wijze van leiderschap kan niet worden uitgevoerd als u als artiestenmanager niet in staat bent om als een coach op te treden. Coaching betekent dat u het beste uit uw artiest en medewerkers haalt door ze te begeleiden op een specifiek punt. Bijvoorbeeld mediatraining, of stage performance (hoe doet een artiest het op een podium). Daar waar leiderschap zich richt op het halen van een doel op langere termijn, is coaching gericht op het verbeteren van een proces dat bijdraagt aan het eindresultaat. Het is een bijsturing van het gedrag van een artiest of medewerker. 

Coaching is heel belangrijk en omdat u nu eenmaal niet alles zelf kunt is het uitbesteden van sommige coachingstrajecten gewenst. Denk maar aan een vocal coach voor uw artiest of een personal trainer voor de sportschool. Allemaal vormen van coaching. Kijk samen met uw artiest waar behoefte aan is. Kijk ook naar coaches in andere disciplines (bijvoorbeeld voetbal coach). Hoe motiveren zij hun team? Wellicht ontdekt u handige manieren die u ook op uw medewerkers en artiesten kunt toepassen.

Professionaliteit Alle bovenstaande eigenschappen hangen nauw samen met een heel belangrijke werkhouding waarover een goede artiestenmanager dient te beschikken: professionaliteit. Professionaliteit is meer dan alleen beroepsmatig bezig zijn met een bepaalde zaak. Het is een houding die voortkomt uit een combinatie van ervaring en eigenschappen zoals in de paragrafen 2.3 tot en met 2.6 beschreven. Een professionele houding is zeer belangrijk. Het zorgt ervoor dat u als artiestenmanager met gepaste afstand de zaken kan beschouwen, om zo uw visie en doelstellingen te bewaken. Het betekent ook dat u niet te emotioneel reageert in een discussie. Een heel belangrijke stelregel is:

Scheid het persoonlijke van het zakelijke

Dit is een van de moeilijkste dingen, maar als u dit voor ogen houdt, scheelt u dat een hoop frustraties. Want er kunnen zich altijd situaties voordoen waarin u kritisch beoordeeld wordt door anderen. Als u deze kritiek los kunt zien van uw persoon, dan kunt u beter het proces bekijken in plaats van aan uzelf te gaan twijfelen. Door een objectievere houding bent u beter in staat om de zaken professioneler te bekijken.  

Checklist

Hier volgt een overzicht van aandachtspunten die u kunt hanteren bij het

groeien in uw functie als artiestenmanager:

1. Bekijk zeer kritisch uw sterke en zwakke kanten. Besteed aandacht aan

de zwakke kanten om uzelf te verbeteren en bedenk voor uzelf hoe u uw

sterke kanten inzet ten behoeve van uzelf en uw artiest.

2. Zorg dat u bekend bent met de omgangsvormen in de verschillende

geledingen in de muziekindustrie. Observeer!

3. Bouw een netwerk op en onderhoud dit. Een netwerk is de basis die u

helpt om verder te komen.

4. Wees leergierig, lees blogs, ga naar seminars en gebruik uw nieuw

verworven kennis om concurrerend voordeel te behalen.

5. Wees te allen tijde professioneel.

6. Wees voorbereid op eventuele mislukkingen en anticipeer tijdig. Het

lanceren van een carrière van een artiest is aan vele ogenschijnlijk

subjectieve factoren onderhevig. Als u rekening houdt met het feit dat het

niet altijd kan lukken, dan bent u beter in staat om bij te sturen waar

nodig.

7. Zoek een mentor of coach die u kan begeleiden. Zo kunt u uw eigen

inzichten toetsen aan die van een ervaren iemand en mogelijk nieuwe,

bruikbare inzichten opdoen.

8. Maak een document waarin u bijhoudt wat u heeft bereikt voor uzelf en

voor uw cliënten. Zo heeft u niet alleen zelf inzicht in het reilen en zeilen

van uw bedrijf, het is ook een goed visitekaartje voor mogelijke nieuwe

klanten of partners.


Voorbereiden op artiestenmanagement 

Voordat we de functies die een artiestenmanager heeft met u doornemen willen we u vertellen waar u zich op moet voorbereiden als u aan de slag gaat als artiestenmanager.

Uitgestelde inkomsten 

De meeste artiestenmanagers verdienen hun geld door een percentage van de inkomsten van de artiest in te houden. We komen in een latere module terug op de mogelijke inkomsten van een artiestenmanager. Als een artiest veel optreedt en veel muziek verkoopt, dan kunt u als artiestenmanager veel geld verdienen. In de meeste gevallen echter laten de inkomsten nog op zich wachten. Vaak heeft u in het begin te maken met artiesten die nog geen album hebben uitgebracht of die nog niet zoveel touren. Het kan dus zijn dat u het eerste jaar alleen maar tijd (en soms ook geld) investeert en nog niets verdient. Dat moet u zich goed realiseren wanneer u begint. Het is geen gekke gedachte om er bijvoorbeeld nog een parttime functie op na te houden, of om te proberen om bij een artiestenmanagementkantoor aan de slag te gaan. Dat laatste is overigens geen gemakkelijke opgave. Er zijn maar weinig plekken beschikbaar en er zijn veel gegadigden. Natuurlijk kunt u ook aan de hand van het businessplan voor uw eigen bedrijf een lening bij de bank proberen te krijgen. Als u er maar voor zorgt dat u voldoende geld binnenkrijgt om in uw dagelijkse levensbehoefte te voorzien. Als u dat geregeld heeft dan kunt u zich beter concentreren op het managen van een artiest. 


Werkdruk

Het leven van een artiestenmanager kan van tijd tot tijd erg hectisch zijn. Zeker in de periode van de promotie van een album of tour. Houd rekening met het feit dat u niet alleen overdag bezig bent met het regelen van allerlei zaken, maar dat u ook ’s avonds of in de weekenden naar concerten moet. Omdat de boog niet altijd gespannen kan zijn, is het voor u erg belangrijk om een goede planning te maken voor zowel uw artiest als uzelf. Aan de hand hiervan kunt u uw werkdruk inschatten en kijken in welke periode het verantwoord is om er even tussenuit te gaan, of op zijn minst even iets anders te doen. Naarmate u langer in het vak zit, zult u minder werkdruk ervaren. U kunt alle input die op u afkomt beter in een kader plaatsten. Hierdoor kunt u meer afstand nemen en beter uw prioriteiten stellen. U zult ook beter leren omgaan met frustraties die bij het vak horen. Enkele zaken waar u rekening mee moet houden in het vak van artiestenmanagement: 1. Het kost tijd om iets van iemand gedaan te krijgen. Als beginnend artiestenmanager heeft u nog geen ‘track record’ (staat van dienst). U zult mensen die u nodig heeft moeten overtuigen van uw gelijk. Dit kost veel tijd. Het is daarom belangrijk dat men u leert kennen. Zorg ervoor dat u uw netwerk op orde heeft, we kunnen het niet vaak genoeg zeggen. Net zoals het feit dat u alleen oprecht overtuigd op anderen overkomt als u zelf gelooft in de artiest voor wie u werkt.

In de muziekindustrie werkt het zo dat mensen in de rij staan om met u samen te werken wanneer u iets te bieden heeft. Maar als u niets te bieden heeft en alleen maar iets wil van mensen dan geven ze vaak niet thuis. Vat dit nooit persoonlijk op. Dat scheelt een hoop frustratie.

 2. Artiesten managen kost veel tijd en energie. Artiesten zijn artistieke mensen, vaak net even anders dan de gemiddelde mens. Dat maakt hen ook uniek. Het betekent ook dat u goed moet weten hoe u met uw artiesten kunt omgaan. U moet goed beseffen dat een artiest vierentwintig uur per dag bezig is met zijn muziek. Dat betekent dat hij het vaak lastig vindt om met kritiek om te gaan. Daarom moet u als manager goed voorbereid zijn op het coachen van een artiest en bovendien moet u goed aan uw artiest kunnen uitleggen waarom iets niet lukt of gelukt is. Ook moet u alle creatieve uitspattingen van uw artiest sturen in een richting die in uw visie en planning past. Zodat u dit geheel weer aan derden kunt doorgeven. Al met al moet u rekening houden met het feit dat u veel tijd kwijt bent aan overleggen, bijsturen en motiveren. 

3. Teleurstellingen horen erbij. Het is logisch dat niet alles direct lukt. Zoals al aangegeven gaat het niet vanzelf. Als u rekening houdt met dit simpele gegeven dan scheelt dat al een hoop frustraties. En zolang u maar lering trekt uit mislukkingen dan kunt u er uiteindelijk alleen maar beter van worden. Als u met bovenstaande punten rekening houdt dan zal dat u helpen om iets meer afstand te nemen en hopelijk beter om te gaan met stressvolle momenten. 


Werken in de muziekindustrie 

We hebben het al genoemd in de vorige module. Zonder gedegen kennis van de industrie waarin u werkt heeft u geen goede basis om te starten. Als u niet weet wie de spelers op de markt zijn en welke positie zij innemen dan weet u nooit of u een juiste keuze maakt voor uw artiest. Raak dus zo snel en goed mogelijk bekend met alle partijen die er in het speelveld opereren en kijk ook waar de belangrijkste spelers voor u zich bevinden. Het kan bijvoorbeeld vanuit strategisch oogpunt belangrijker zijn om eerst in contact te komen met iemand van een muziekmaatschappij dan met een boeker. Nu volgen er enkele zaken en handreikingen die u van dienst kunnen zijn om sneller inzicht te geven in de muziekindustrie. Mensen die in de muziekindustrie werken, of ze nu bij een label werken of bij een boekingskantoor, hebben voor de buitenwereld een bevoorrechte positie. Ze staan immers in direct contact met artiesten en mogen gratis naar concerten. Deze mensen worden dus voortdurend benaderd door mensen die iets van hen willen. Als nieuwkomer dient u te beseffen dat u hen iets moet kunnen bieden. U moet hen overtuigen dat het goed voor hen is om zaken met u te doen. En natuurlijk bent u overtuigd van de kwaliteit van de artiest en van uzelf. Maar dat betekent niet automatisch dat u de sleutel tot succes in handen heeft en die kan overdragen aan een mogelijke partner. Soms is het beter om even te wachten met het benaderen van een andere partij. Eerst moet u zelf wat successen behalen op kleine schaal. Hierdoor krijgt u meer ervaring, u weet beter waarover u praat als u met derden praat en het toont aan anderen dat u een serieuze partij bent om mee te praten. Met andere woorden u maakt uzelf aantrekkelijker als mogelijke partner. U dient de marktontwikkelingen in de gaten te houden. Dat de (oude) muziekindustrie zich in zwaar weer bevindt mag geen nieuws meer zijn. De laatste jaren zijn de inkomsten uit muziekverkoop fors gedaald en de industrie heeft nog steeds geen adequaat middel gevonden om hiermee om te gaan. Consumenten zijn minder bereid om geld te betalen voor het kopen van muziek. Maar men wil nog steeds graag betalen voor een ervaring (bijvoorbeeld het bijwonen van een concert). Er vindt een verschuiving van macht plaats in de muziekindustrie. Artiesten kunnen meer activiteiten zelf ontplooien en daar meer geld aan overhouden. Het bijkomende voordeel van de recente marktontwikkelingen is dat de positie van een manager steeds belangrijker wordt. Hij is degene die samen met de artiest de hoofdrol speelt in het nieuwe businessmodel. Voor u als artiestenmanager is het van belang om voor uzelf en uw artiest een goed plan te maken waarbij u op de beste manier uw doelgroep bedient en uw inkomsten veilig stelt. Later in deze cursus komen we hier uitgebreider op terug. Door de technische mogelijkheden is het mogelijk om als artiest direct in contact te komen met de fans, de doelgroep. Hierdoor neemt de macht van de muziekmaatschappijen af. Voor u is belangrijk om te weten welke (nieuwe) initiatieven er vanuit de muziekindustrie worden ontwikkeld om de dalende inkomsten tegen te gaan. Welke nieuwe verdienmodellen worden gehanteerd? Hoe kunt u van deze initiatieven gebruik maken voor uw artiest? En met wie en hoe maakt u de beste deal?

Zoals we reeds in paragraaf 2.2.1 vermeldden is het van levensbelang voor een goede artiestenmanager om up-to-date te blijven. Zorg er voor dat u af en toe aan een seminar deelneemt. Jaarlijks vindt in januari het Eurosonic/- Noorderslag-festival plaats. Schrijf u hier voor in. Er zijn niet alleen seminars, er zijn ook talloze showcases in de stad en, niet onbelangrijk, alle belangrijke spelers van de muziekindustrie zijn aanwezig. Zo heeft u een uitgelezen kans om te netwerken, om trends in muziek te ontdekken en om te leren. Abonneer u op nieuwsbrieven en blogs die betrekking hebben op de muziekindustrie. Kijk op twitter welke tweets (twitterberichten) er zijn die interessant nieuws met betrekking tot muziek en de muziekindustrie brengen en volg hen via deze microblogdienst. Hoe meer kennis u heeft hoe beter u kunt anticiperen op situaties en ontwikkelingen. Leer van het succes van anderen. Zoek artiesten die in hetzelfde genre als uw artiest of band opereren en kijk hoe zij een succesvolle campagne hebben aangepakt. Probeer in gesprek te komen met de artiest of het management in kwestie. Als een artiest of manager succesvol is dan zullen ze sneller geneigd zijn om anderen te vertellen hoe ze zo succesvol zijn geworden. Mensen praten nu eenmaal liever over succes dan over mislukkingen. Echter u kunt ook meer dan genoeg leren van mislukte campagnes. Kijk waar het fout is gegaan en zorg dat u niet dezelfde fouten maakt.

Werken met artiesten

Als artiestenmanager moet u over een aantal zaken goed nagedacht hebben

voordat u start. U moet rekening houden met uitgestelde inkomsten, u moet er

van doordrongen zijn dat het managen van artiesten zware druk op u kan

leggen en u moet kennis van de markt hebben, zoals we hiervoor al lazen.

Zoals we reeds benadrukten in module 1, is het het allerbelangrijkst dat u

vertrouwen heeft in de potentie van de artiest. Dat u overtuigd bent van de

muziek en performance van de artiest.

Stel uzelf daarom altijd de vraag: “Geloof ik wat ik hoor en zie?”

Als u die vraag met een volmondig ja kan beantwoorden, dan is er een basis

voor een samenwerking. U bent er dan nog niet.

Er zijn andere zaken die u moet weten van een artiest alvorens het verstandig

is om met een artiest in zee te gaan. Nu volgt een vragenlijst die u kunt gebruiken om de ‘voors’ en ‘tegens’ tegen elkaar af te wegen.

– Is er behoefte aan de muziek die de artiest maakt in de markt?

– Heeft de artiest reeds muzikale ervaring opgedaan (in andere bands)?

– Schrijft de artiest zijn eigen liedjes en/of teksten?

– Is de artiest al ingeschreven bij de auteursrechten- en naburige

rechtenorganisaties?

– Heeft de artiest al ervaring met live-optredens?

– Heeft de artiest al ervaring of contracten met andere managers?

– Heeft de artiest al ervaring of contracten met andere boekers,

muziekmaatschappijen, publishers, sponsoren?

– Heeft de artiest openstaande schulden of leningen?

– Heeft de artiest een boekhouder?

Aan de hand van bovenstaande vragen kunt u voor uzelf een analyse maken

van de artiest. Wat zijn zijn sterktes en zijn zwaktes. Met behulp van deze

analyse kunt u een gerichtere keuze maken om te beslissen of u aan het werk

gaat met de artiest.

Het is goed om u te verdiepen in de achtergrond en geschiedenis van de

artiest zodat u niet voor onverwachte verrassingen komt te staan. We zullen

nu dieper ingaan op de verschillende vragen.

U zult zien dat deze vragen leiden tot deelvragen. Hiermee hopen we u meer

inzicht te geven in het proces van het werken met artiesten. Bij het beantwoorden van alle vragen vormt zich vanzelf een beeld over de te volgen

richting in het neerzetten of uitbouwen van de carrière van een artiest.

Is er behoefte aan de muziek die de artiest maakt in de markt?

Een van de meest pertinente vragen is of er een markt is voor de muziek van

de artiest. Natuurlijk is het zo dat wanneer bepaalde muziek u aanspreekt er

vast ook anderen zijn die de muziek leuk vinden, maar dat betekent nog niet

dat er een markt voor is. U moet ervan overtuigd zijn of raken dat er voldoende mensen zijn die de muziek van de artiest willen kopen en die concerten

van de artiest willen bezoeken. Alléén dan kan iedereen er een boterham mee

verdienen. Niet geheel onbelangrijk gezien uw beroepskeuze.

Het gaat er dus om dat u de potentie van de artiest bepaalt. Dit hoeft niet per

se te betekenen dat de artiest reeds een fanbase heeft, of wellicht zelfs al leeft

van het schrijven van liedjes en optreden. Het betekent ook niet dat u noodzakelijkerwijs een artiest hoeft te contracteren die “middle of the road”- of

mainstream-muziek maakt. Door de mogelijkheden die de sociale media en

andere toepassingen van het internet u bieden kunt u nu ook artiesten die in

een nichemarkt (een (klein) afgebakend stuk markt waarin een bepaalde

muziekstijl kan floreren) opereren succesvol lanceren. Immers internet houdt

niet op bij de landsgrenzen en de nieuwe communicatiemogelijkheden stellen

u in staat om sneller in contact te komen met een grotere groep mensen die

over een groter gebied verspreid zijn. Bijvoorbeeld de dancescene is een erg

internationaal georiënteerde scene. Dit uiteraard in tegenstelling tot

Nederlandstalige muziek.

Heeft de artiest reeds muzikale ervaring opgedaan (in andere bands)?

Heeft de artiest al ervaring met live-optredens?


Heeft de artiest al ervaring opgedaan door te spelen in andere bands, of is de

muziek die u van hem hoort het eerste dat hij ooit gemaakt heeft. En als de

artiest al wat ervaring heeft opgedaan, in welk genre of welke genres was dit.

Als de artiest al wat ervaring heeft met optreden, waar heeft hij dan opgetreden, hoe kwam hij op de plekken waar hij gespeeld heeft terecht. Hoe ziet

het netwerk van de artiest eruit? Kent hij veel mensen in de muziekscene en

heeft hij al veel contacten in de muziekindustrie? Het is goed om u dit allemaal

af te vragen, het kan u meer inzicht geven in het reeds bestaande imago van

de artiest. Moet het imago veranderd, of juist uitgebouwd?

Schrijft de artiest zijn eigen liedjes en/of teksten?

Beschikt de artiest over eigen repertoire? Als de artiest bijvoorbeeld niet zijn

eigen liedjes schrijft, dan moet u op zoek gaan naar componisten en tekstschrijvers die liedjes voor uw artiest kunnen maken. U kunt dus geen inkomsten verwachten uit auteursrechten. De artiest die geen eigen werk heeft

moet dan wel een uitzonderlijk goede performer zijn om op te vallen in het

grote hedendaagse aanbod.

Is de artiest al ingeschreven bij de auteursrechten- en naburige

rechtenorganisaties?

Als de artiest wel zijn eigen nummers schrijft is het goed om te weten of hij al

staat ingeschreven bij auteursrechtenorganisaties. Dit zijn de organisaties die

zich bezighouden met het incasseren en verdelen van gelden die voortvloeien

uit auteursrecht. In Nederland zijn dit de Buma en de Stemra en in België is dit

de SABAM. Als hij niet staat ingeschreven, dan kan dat duiden op onprofessionaliteit. Het betekent in ieder geval dat u op zijn minst te maken heeft

met een onervaren iemand. U moet waarschijnlijk de tijd nemen om de artiest

te doordringen van het feit dat het raadzaam is om zich in te schrijven bij een

auteursrechtenorganisatie (het kost bijvoorbeeld veel werk om gelden te

verkrijgen waar u als auteur recht op heeft als u bij alle instanties die auteursrechten moeten afdragen, een auteursrechtenorganisatie behartigt de

belangen van de auteurs en neemt dit werk over). Als u zelf nog niet veel

ervaring heeft, dan kan dat best veeleisend voor u zijn. Door de technische

ontwikkelingen en de veranderende verdienmodellen in de muziekindustrie

staan auteursrechten (en dan voornamelijk de duur van de rechten) ter

discussie. Het is een ingewikkelde discussie. Zorgt u ervoor dat u de belangrijkste zaken over auteursrechten kent. Hoe meer u ervan weet, hoe beter u

kunt zorgen voor uw artiest.

Heeft de artiest al ervaring of contracten met andere managers?

Heeft de artiest al ervaring of contracten met andere boekers,

muziekmaatschappijen, publishers, sponsoren?

Heeft de artiest al eens samengewerkt met andere partijen in de muziekindustrie? Zo ja, met welke partijen? Hoe verliep de samenwerking? Waarom

is de samenwerking afgelopen en hoe zijn de partijen uit elkaar gegaan? Het

kan zijn dat de artiest nog steeds met een partij samenwerkt, wat voor contract heeft de artiest met die partij? En hoe lang duurt zijn contract nog? Het

komt voor dat artiesten nog vastzitten aan andere partijen. Door te weten met

wie een artiest werkt, of gewerkt heeft, en hoe de werkverhoudingen lagen

kunt u veel leren over hoe u het beste met een artiest moet omgaan. 

Heeft de artiest openstaande schulden of leningen? Heeft de artiest een boekhouder? Als de artiest nog openstaande schulden of leningen heeft, dan dient u samen na te gaan hoe u deze kunt aflossen. En het geeft u gelijk inzicht in het financiële gedrag van de artiest. Als de artiest nog geen boekhouder heeft dan is het zaak om die zo snel mogelijk aan boord te krijgen. Het scheelt u een hoop financiële administratie en een boekhouder helpt u om een duidelijk overzicht te krijgen van de financiële status van een artiest.

 Contracten 

Een goed en duidelijk contract tussen de manager en de artiest is onontbeerlijk. In module 1 hebben we al kort behandeld welke punten er in een managementcontract moeten worden opgenomen en in module 3 zullen we die punten verder uitdiepen. Nu willen we graag de timing van het opstellen en tekenen van een contract met u behandelen. Voordat u daadwerkelijk met een artiest aan de slag gaat komt het geregeld voor dat u al wat lijntjes uitzet of wat zaken regelt. Bijvoorbeeld het optreden in de plaatselijke bar. Of een interview met de lokale krant. Het is goed om deze zaken ‘belangeloos’ te regelen voor de artiest. Het kweekt niet alleen goodwill bij de artiest, maar het geeft u ook een realistisch beeld van de werkzaamheden als artiestenmanager en ook van de potentie van de artiest en de perceptie door de buitenwereld. Het is niet nodig om nu al een contract te tekenen. Immers in deze fase kunt u beiden (u en de artiest) besluiten dat de beoogde samenwerking toch niet klikt. Als u besluit om echt verder te gaan, dan wordt het tijd voor een contract.


Werken als artiestenmanager 

Als artiestenmanager behartigt en vertegenwoordigt u de belangen voor uw artiest. U zorgt ervoor dat de artiest kan doen waar hij goed in is, namelijk muziek maken en mensen entertainen. Een goede manager maakt het mogelijk dat de artiest zich hierop kan toeleggen. Dat betekent overigens niet dat u alleen bezig bent met financiële zaken. U houdt zich ook bezig met het bewaken van een imago, u dient als klankbord voor uw artiest. U zult merken dat u een veel hechtere band heeft met de afnemer van uw diensten (de artiest) dan managers in andere beroepen. Ook moet u goed beseffen dat de partijen met wie u werkt niet altijd dezelfde belangen hebben. Dit klinkt vreemd, maar een radiostation heeft nu eenmaal als doel om zoveel mogelijk luisteraars te hebben, zodat het luisteraandeel omhoog gaat en daardoor de advertentietarieven omhoog kunnen. En muziekmaatschappijen hebben net zoals u het doel om van uw artiest zoveel mogelijk te verkopen, er zijn echter meer artiesten wiens belangen zij behartigen. U zult daarom er voor moeten zorgen dat een muziekmaatschappij voldoende recente informatie van u krijgt om de artiest ‘levend’ te houden. U dient ervoor te zorgen dat een maatschappij betrokken blijft bij uw artiest.

Het is daarom essentieel om een team rondom uw artiest te vormen dat als gemeenschappelijk doel heeft om uw artiest zo goed mogelijk te promoten en te verkopen. Omdat het hele team daar baat bij heeft. Hoe u het beste team vormt komt in de volgende module aan bod. Zoals u kunt zien is artiestenmanagement een heel veelzijdige, intensieve functie waar u veel voldoening uit kunt halen, maar die soms ook voor veel frustratie kan zorgen.

 

Functies van een artiestenmanager 

In het managementvak, of het nu gaat om een artiestenmanagement of een andere vorm van management, kunnen we vier kernfuncties onderscheiden, namelijk: 

– plannen

 – organiseren 

– leiden en sturen 

– controleren


Plannen

Een van de belangrijkste zaken die een artiestenmanager moet doen is

plannen. Het kan het verschil tussen falen en succes maken. Natuurlijk komt

er in sommige gevallen een dosis geluk bij kijken en uiteraard is de gunfactor

erg belangrijk. Maar zonder juiste planning kan een succesje nooit uitgroeien

tot iets structureels.

Het maken van een plan dient als blauwdruk voor succes en is daarom heel

belangrijk. Zonder goed plan en zonder goede planning komt een manager

niet eens toe aan het uitvoeren van de andere kernfuncties.

Plannen betekent dat u bepaalt welke doelen u wil bereiken met uw artiest (en

ook als manager), waarom u die doelen wilt bereiken, hoe u de doelstellingen

gaat halen, wat u nodig heeft om de gestelde doelen te bereiken en hoe u

weet dat het gestelde doel daadwerkelijk bereikt is.

Een artiestenmanager moet op alle vlakken plannen. Hij moet samen met de

artiest een plan maken welke doelen er bereikt moeten worden. Hij moet de

agenda van de artiest inplannen, om bijvoorbeeld studiotijd in te boeken om

de nummers van de artiest op te nemen, hij moet afspraken plannen met

mogelijke partners, hij moet de release van een album of de start van een tour

plannen. Het is erg belangrijk dat u overzicht houdt om alle geplande acties te

organiseren.


Organiseren 

Organiseren hangt nauw samen met de planningsfunctie. Organiseren is niets anders dan de plannen ten uitvoer brengen en het houdt in dat u de benodigde facetten om een doel te bereiken bij elkaar brengt. Een artiestenmanager organiseert bijvoorbeeld het team rondom de artiest, waarbij iedereen door de manager een bepaalde taak toegewezen krijgt. Ook dient een artiestenmanager de financiering van het opnemen van een plaat te regelen, of de sponsors van een tour. Alles dat geregeld dient te worden om de lancering van de carrière van een artiest te ondersteunen behoort tot het takenpakket van een manager. Dat betekent niet per definitie dat hij de zaken zelf moet regelen, maar hij is wel de eindverantwoordelijke. Immers de artiest is zijn klant en de artiest heeft de manager aangesteld om zijn carrière naar het volgende niveau te tillen. Ook al ligt de fout in een campagne bij een muziekmaatschappij, de manager moet de fouten erkennen en er actie op ondernemen.

Leiden en motiveren

Zoals al in het eind van paragraaf 2.4.3 naar voren kwam is een van de functies van een manager dat hij het proces in de gaten houdt en anticipeert. De manager vervult een leidinggevende functie voor de artiest en voor het team dat hij heeft samengesteld. De manager moet ervoor zorgen dat alle teamleden hun kunde en energie aanwenden ten behoeve van zijn plan. In de praktijk betekent dat dat de artiestenmanager contact houdt met alle teamleden, hen van updates voorziet en de informatie die hij van hen krijgt weer een plek geeft in zijn plan. Een artiestenmanager moet er ook voor zorgen dat zijn team gemotiveerd blijft. Als succes aan de muziekverkoopkant uitblijft, moet hij ervoor zorgen dat de boeker van live-optredens niet bij de pakken neer gaat zitten, maar juist extra shows probeert te regelen, waardoor hij de muziekmaatschappij op zijn beurt weer een ‘boost’ geeft door te laten zien dat de artiest hartstikke hot is, omdat hij zoveel speelt. Dit is een van de meest tijdrovende en energievretende klussen. Maar als u het team niet bij elkaar houdt, dan kan het hele project als een kaartenhuis in elkaar vallen. Het kan ook voorkomen dat u een of meerdere teamleden moet vervangen. Een nieuwe boeker, of een nieuwe promotor kan verfrissend werken en hun nieuwe inbreng kan u tot andere inzichten doen komen.

Controleren

Als u een plan ten uitvoer brengt, dan is controle een zeer belangrijke factor. Door het controleren kunt u tijdig bijsturen waar nodig. Het is begrijpelijk dat u het liefst alles helemaal volgens plan wil laten verlopen. Er zijn echter altijd zaken die anders lopen dan verwacht. Door goed te controleren kunt u hier makkelijker op anticiperen of op reageren. Zorg er daarom voor dat u altijd het overzicht bewaart en dat u met uw teamleden communiceert. U bent dan beter in staat om snel in te grijpen waar het nodig is. Laat echter wel alle teamleden in hun waarde. Mensen die weinig sturing nodig hebben, hebben voldoende aan een korte update. Te veel controleren pakt dan vaak niet gunstig uit met betrekking tot de motivatie van het teamlid. Gaandeweg zult u beter los kunnen laten of juist bijsturen waar nodig.

Werkzaamheden van een artiestenmanager

We hebben de belangrijkste functies van een (artiesten)manager

weergegeven. Nu volgt een overzicht van de werkzaamheden van een

artiestenmanager. We proberen aan de hand van de partijen met wie u te

maken krijgt als artiestenmanager een zo compleet mogelijke opsomming te

geven van de taken en werkzaamheden die u moet uitvoeren. Deze werkzaamheden kunnen afhankelijk van uw contract met uw artiest verschillen. Zo

kan het zijn dat de ene artiestenmanager ook elke keer meegaat naar shows

en ter plekke alles regelt voor de artiest. De artiestenmanager neemt dan ook

de taak van een tourmanager op zich. Het kan ook zijn dat u alleen het

zakelijke deel van de artiest overneemt, een meer adviserende rol in plaats

van ook het creatieve traject uit te stippelen. Over de verschillende samenwerkingsvormen tussen artiesten en hun managers komen we in de volgende

module te spreken.

De artiest is uw klant. Alles draait om hem of haar. Het is immers uw bron van

inkomsten. Als manager behartigt u de belangen van uw artiest. Veel

managers denken daarom dat zij alle wensen van de artiest moeten uitvoeren.

Dat is niet altijd zo. Een manager moet doen wat voor de carrière van de

artiest het beste is. Dat betekent dat u soms tegen de wil van een artiest in

moet gaan. Wees daar niet bang voor. Als u goed kunt uitleggen waarom u de

zaken zo wil aanpakken en overtuigd bent van uw gelijk, dan moet u ook naar

uw visie handelen. Houd altijd wel een open vizier voor andere meningen.

Uw werkzaamheden voor uw artiest bestaan uit het maken van een plan

(samen met de artiest). In het plan stelt u doelen en u beschrijft het gewenste

imago van de artiest. Naar aanleiding van uw plan gaat u partijen benaderen

die samen met de artiest en u kunnen gaan werken om de carrière van de

artiest van de grond te krijgen. U zorgt ervoor dat alle partijen voldoende

buikbare informatie krijgen om hun werk te doen en u houdt toezicht op de

uitvoering van het plan en stuurt waar nodig bij. In het algemeen komt u in

aanraking met de volgende partijen:

– De live-industrie

– Studio’s en producers

– De fans

– De media

– De muziekmaatschappijen

– De muziekuitgeverijen

– Freelancers in de muziekindustrie

– Merken & partners

Een heel belangrijke stelregel is dat u zich moet afvragen of u de partijen iets

te bieden heeft voordat u een of meerdere partijen benadert. Het moge

duidelijk zijn dat u partijen benadert die wat voor u en uw artiest kunnen

betekenen, maar als u hen niets te bieden heeft, wat voor zin heeft het dan

voor hen om met u in zee te gaan?


De live-industrie 

De belangrijkste partijen in de live-industrie waarmee een manager te maken heeft zijn: de clubs, concertzalen, muziekcafés, boekingskantoren, concertpromotors, evenementenbureaus, festivalorganisatoren. Het is heel belangrijk om een artiest te laten optreden. Niet alleen is het voor de artiest een leerzame ervaring, het is ook een uitgekiende mogelijkheid om mensen met uw artiest in aanraking te laten komen. Natuurlijk begint u niet bij de grootste zalen en u neemt niet gelijk contact op met de grootste boekingskantoren. U zorgt er eerst voor dat u bij kleine zalen en muziekcafés optredens regelt voor uw artiest. Deze optredens dient u samen met de zaal te promoten. U maakt een persbericht en stuurt dit naar de regionale media. U probeert via de bestaande contacten van de zaal aandacht te krijgen. Dit kan zowel via sociale media als via de ‘oude’ media. Nadat u uw artiest een rondje in de kleine zalen heeft laten spelen kunt u zich veel beter een beeld vormen van de potentie van uw artiest en het publiek dat positief reageert op uw artiest. Als u merkt dat de fanbase van de artiest groeiende is en u een volgende stap wil maken, dan is het verstandig dat u contact opneemt met een professionele boeker. Hij kan u verder helpen met het krijgen van shows, een boeker heeft immers een uitgebreid netwerk van zalen, programmeurs, festivalorganisaties en evenementenbureaus. Nodig hem uit voor een (speciaal georganiseerde) show. Zorg ervoor dat u de boeker altijd op de hoogte houdt van alle ontwikkelingen omtrent uw artiest. Dan kan de boeker beter zijn werk doen en de zalen en programmeurs informeren. Als een boeker vertrouwen heeft in uw artiest en met u in zee wil gaan, dan is dat een positief teken. Hiermee kunt u andere partijen, zoals muziekmaatschappijen, aan boord krijgen. 

Studio’s en producers 

Het is erg belangrijk om een goede, representatieve demo te maken met uw artiest. Met een demo kunt u verschillende partijen benaderen om te kijken of er interesse voor samenwerking is. Maak samen met uw artiest een ‘soundboard’. Dit zijn muzikale referenties die van toepassing zijn op uw artiest. Zo kadert u voor uzelf en voor anderen het muzikale umfeld af. Dit zorgt ervoor dat u makkelijker kunt uitleggen aan anderen ‘waar u heen wil’ bij het maken van een album. Kijk ook op de credits (dit zijn de gegevens die vermelden wie hebben meegewerkt bij het maken van muziek) bij artiesten die in hetzelfde genre opereren als uw artiest. Daar treft u aan welke studio betrokken is bij de geluidsopname en wie het nummer of het album heeft geproduceerd. Zorg ervoor dat u met de studio en/of de producer vooraf duidelijke afspraken maakt over de vergoeding. 

De fans 

Fans zijn de belangrijkste mensen in de carrière van een artiest. Zij moeten ervoor zorgen dat het draagvlak voor uw artiest vergroot wordt. Zij zijn degenen die andere mensen moeten enthousiasmeren voor uw artiest. Mond-tot-mondreclame is nog altijd de belangrijkste manier om mensen te overtuigen om te luisteren naar uw artiest. Geef de fans daarom veel aandacht. Stel ze in de gelegenheid om dicht bij uw artiest te komen en zorg ervoor dat u de fans af en toe iets extra’s geeft, bijvoorbeeld gratis muziek of tickets voor shows. Betrek ze actief bij de promotie van uw artiest en zorg dat u ze middelen zoals flyers, shirts en ander promotiemateriaal aanreikt om uw artiest te promoten. Een trouwe fan is vele malen belangrijker dan een recensie in een tijdschrift. Zodra u een grote fanbase opgebouwd heeft, heeft u meer kans op uitverkochte shows, meer verkochte muziek en doorgroeimogelijkheden. Het is daarom essentieel dat de fans voldoende toegang hebben tot uw artiest! Als er een fanclub bestaat voor uw artiest zorg dan voor een jaarlijkse bijeenkomst waar de artiest aanwezig is.

De media

Onder de media scharen we alle offline (print, radio en televisie) en online (internet) media. Als manager dient u te zorgen voor een correcte en interessante informatiestroom. Stuur daarom niet zomaar persberichten op naar iedereen, maar zorg ervoor dat u echt iets te melden heeft. Een persbericht over het opnemen van een album is alleen interessant als uw artiest al wat bekendheid heeft. Nodig mediamensen uit voor een showcase van uw artiest en onderhoud op regelmatige basis contact met hen. Zorg ervoor dat u een bestand opbouwt van belangrijke journalisten en redacties. Af en toe kunt u hen een primeur bieden. Dit levert u goodwill op. U kunt ook journalisten benaderen voor het schrijven van een goede biografie van uw artiest. Een goede biografie vermeldt alle interessante en relevante zaken die men over uw artiest moet weten. Zijn beweegredenen om muziek te maken, zijn status, een speellijst en ga zo maar door. Zorg ervoor dat de biografie vaak bijgewerkt wordt met nieuwe ontwikkelingen. In de regel is het zo dat u over een actuele biografie moet beschikken bij aanvang van een tour en bij de release van een album. Een andere belangrijke taak van de manager is dat de artiest over een goede, aantrekkelijke en bovenal informatieve website beschikt. De website is het basiskamp van de artiest. Uiteraard is het belangrijk om gebruik te maken van de sociale media, maar de inzet van deze media moet uiteindelijk leiden tot meer bezoekers van de eigen website. We zullen daar later in deze cursus op terugkomen. Het is ook belangrijk om opinion leaders (belangrijke mensen die invloed hebben op de publieke opinie) te enthousiasmeren voor uw artiest. Dit is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Wees ook voorzichtig met het benaderen van deze mensen, stel uzelf nooit te drammerig op. Zorg ervoor dat de mensen het ‘zelf’ ontdekken, reik ze dus alleen de muziek van uw artiest aan en nodig hen, bij gebleken interesse, een keer uit voor een show. Het is aan te raden om met gespecialiseerde pr-bedrijven samen te werken. Zij kennen alle belangrijke spelers in de markt en het scheelt u een hoop werk als zij dat van u overnemen. 


De muziekmaatschappijen 

Als u een aantal nummers heeft opgenomen in de studio en uw artiest wat live-ervaring heeft laten opdoen, dan is de tijd rijp om aan de volgende stap te denken: het verkopen van de muziek. Een muziekmaatschappij is gespecialiseerd in het verkopen en marketen van muziek. Een uitgekiende partij om mee te praten. Zorg ervoor dat u als artiestenmanager een representatieve demo heeft van uw artiest, een goede biografie, een goede foto. We noemen dit een promopakket. Onder een representatieve demo verstaan we songs die zijn opgenomen om te demonstreren wat de artiest kan. Dit betekent niet dat de liedjes al helemaal geschikt zijn om te releasen. Het is meer een ‘proeve van kunnen’. Zet op de demo nooit te veel liedjes. Vijf liedjes moeten genoeg zijn om de interesse te wekken. Begin met de beste liedjes. Dan heeft u de luisteraar direct te pakken. Muziekmaatschappijen krijgen dagelijks een enorme stortvloed aan demo’s opgestuurd. Het is moeilijk om daartussen op te vallen. Denk na over manieren om uw demopakket op te sturen die bij uw artiest passen. Eén ding is heel belangrijk: zorg dat u de demo aan de juiste persoon stuurt. Vermijd te allen tijde een algemeen adres. Zoek op wie de A&R-manager of product manager van de maatschappij is en richt u tot diegene. Ook kunt u bij kleinere maatschappijen proberen om langs te gaan en het pakket persoonlijk af te geven. Wees vooral niet teleurgesteld als men geen tijd neemt voor u. Men heeft het nu eenmaal druk. Als u de demo heeft opgestuurd, dan belt u na één tot twee weken op om te informeren of men al geluisterd heeft. Wees volhardend in uw handelen. Wordt echter nooit opdringerig. Zorg ervoor dat u iets nieuws heeft te melden wanneer u weer contact opneemt. Dit laat zien dat de artiest een ontwikkeling doormaakt en dat u als manager serieus met uw vak bezig bent. Als een muziekmaatschappij positief reageert op de demo en interesse toont, dan gaat u kennismaken. Meestal samen met de artiest. Dan kunt u de sfeer proeven bij de maatschappij. Vaak wil een maatschappij de artiest (een aantal keer) zien optreden. Zodat ze ook een goed beeld krijgen van de potentie van een artiest op het podium. Wanneer de muziekmaatschappij zijn interesse wil verzilveren, dan sturen ze u een dealvoorstel. Als artiestenmanager bent u degene die het voorstel gaat uitonderhandelen. Laat u daarbij helpen door een jurist, zo leert u gelijk waar u extra op moet letten. Het is gebruikelijk dat u eerst een memodeal krijgt met daarin de belangrijkste punten zoals termijn, hoeveel albums, gebied en vergoedingen per verkocht album. Aan de hand van het onderhandelde memodeal krijgt u het echte contract opgestuurd. In het contract wordt uitgebreid ingegaan op alle overeengekomen punten. Over het contract kunt u ook altijd nog onderhandelen! Wees scherp en secuur bij het nalezen van het contract.

De muziekuitgeverijen

 De muziekuitgeverijen, of publishers zoals ze vaker genoemd worden, houden zich bezig met het exploiteren van auteursrechten. In ruil voor een deel van de auteursrechten; het uitgeversaandeel in Nederland is 33,3%, in België is dit vaak 50%. Een actieve publisher begeleidt een auteur en zijn composities en zorgt ervoor dat zijn songs te horen zijn onder commercials, of leaders in zoveel mogelijk tv-programma’s, films, reclames en computergames. Dit worden synchronisaties of 'synchs' genoemd. Daarnaast probeert een publisher via zijn netwerk om de componist (die in sommige gevallen ook de artiest is) verder te helpen. Een plek op een festival of een deal met een (buitenlands) label kan zo mede door het netwerk van de publisher tot stand komen.

Als uw artiest geen auteur is, dat wil zeggen: hij schrijft geen teksten, of componeert geen muziek, dan heeft een publisher niet veel aan uw artiest. De artiest ontvangt immers geen inkomsten uit de exploitatie van de auteursrechten. Als uw artiest dat wel is, dan kunt u ervoor kiezen om met een publisher in zee te gaan. Publishers kunnen in een vroeg stadium voorzien in een financieringsbehoefte en in een samenwerking met andere schrijvers of componisten. Als manager moet u kijken welke publishers er zijn en wat ze bereikt hebben voor andere artiesten. Het is in de praktijk enorm lastig om garanties af te geven op het gebruik van liedjes in films of reclames. Maar als u samen met de publisher werkt aan een catalogus van goede songs van uw artiest, dan gebeurt er vroeg of laat altijd wat mee. Het enige verschil met een muziekmaatschappij is dat een publisher veel meer tijd heeft om met een liedje aan de slag te gaan. Immers een publisher heeft geen deadlines, zoals het releasen van een album of een single. Een liedje kan soms over tien jaar pas opgepikt worden door een merk of door een andere artiest. 

Freelancers in de muziekindustrie 

In de veranderende tijden in de muziekindustrie komt het ook steeds vaker voor dat een artiest niet meer met één muziekmaatschappij werkt, maar met een zelf samengesteld team. Dit team bestaat dan uit onafhankelijke professionals. Bijvoorbeeld: een freelance radio- en tv-promotor, een perspromotor, een distributeur en een publisher. Als manager is het aan u om het beste team voor uw artiest samen te stellen en met alle teamleden goede afspraken te maken over werkzaamheden. Daarnaast bent u als manager het centrale aanspreekpunt voor alle teamleden en u dient te zorgen voor de juiste informatievoorziening, zodat iedereen optimaal kan functioneren. Het voordeel van een dergelijke samenwerking is dat iedereen zijn uiterste best doet voor uw artiest, omdat er sprake is van een gemeenschappelijk belang. Iedereen eet namelijk een boterham van het behaalde succes. Terwijl u, indien u bij een muziekmaatschappij onder contract staat niet altijd als prioriteit wordt beschouwd.

 

Merken en partners Het neerzetten van het imago van een artiest is ook een erg belangrijke werkzaamheid van de manager. Uiteraard heeft u het imago van de artiest al bepaald bij het maken van het plan. Aan de hand van de uitstraling van de artiest gaat u op zoek naar merken en partners die u kunnen helpen bij het versterken van het imago.

U moet ook andersom denken: een artiest heeft een aantrekkingskracht tot een bepaalde doelgroep. Daardoor wordt de artiest ook aantrekkelijk voor merken. Door hier goed over na te denken en een goede omschrijving van de artiest te maken kunt u merken interesseren. Het samenwerken met partners werkt dus twee kanten op. Een merk is een springplank voor de artiest om een groter publiek te bereiken en tegelijkertijd is een artiest een goed communicatiemiddel voor een merk om de doelgroep te bereiken. Als er sprake is van dergelijke wederzijdse belangen, dan heeft een campagne veel meer kans van slagen. Let er bij het maken van een deal met een merk wel op dat uw artiest niet een wandelend reclamebord wordt. Dit komt (vaak) niet ten goede aan het imago en de geloofwaardigheid van uw artiest. Als u een goede partner heeft gevonden, dan gaat u samen met de partner om de tafel om een contract en een campagne voor beide partijen op te stellen en uit te werken. Samenvattend kunnen de volgende werkzaamheden van een artiestenmanager onderscheiden worden.

Samenvatting

In deze module heeft u geleerd welke eigenschappen u moet bezitten en ontwikkelen om aan de slag te gaan als artiestenmanager. Ook hebben we u enkele handreikingen gedaan hoe u de benodigde eigenschappen kan ontwikkelen en verfijnen. Wij hebben u verteld waar u rekening mee moet houden als u begint als artiestenmanager, u moet bijvoorbeeld rekening houden met de werkdruk en de uitgestelde inkomsten. Zaken die u goed dient te beseffen. U heeft geleerd waar u op moet letten bij het starten als artiestenmanager, zaken zoals de ontwikkelingen in de muziekindustrie, wie zijn de belangrijkste partijen, hoe blijf ik up-to-date. Allemaal belangrijke zaken die u uiteindelijk kunnen helpen bij het verkrijgen van concurrerend voordeel als artiestenmanager. We hebben de basisfuncties van een artiestenmanager besproken. De allerbelangrijkste functies die u uw gehele carrière door uitoefent. Tot slot hebben we aan de hand van de partijen waarmee een artiestenmanager te maken krijgt, laten zien wat de belangrijkste werkzaamheden van een artiestenmanager zijn. Hieronder vallen ondermeer partijen benaderen, contracten onderhandelen, deals sluiten en het team rondom de artiest aansturen.

Volg de richtlijnen hier op de link voor het maken van uw examen. 

Examen basis artiesten management

Share for us