De Coachee
De coachee
Elke medewerker in de organisatie kan coachee zijn. Het kan de algemeen directeur zijn, de receptioniste, een account- of projectmanager, of bijvoorbeeld een technisch medewerker.
Dit maakt dat de vraagstukken die tijdens het coachingstraject aan de orde komen zeer divers van karakter kunnen zijn, wat invloed heeft op de vorm waarin de coach het coachingstraject insteekt.
De coachingsvorm behoort bijvoorbeeld recht te doen aan de genoemde variëteit aan onderwerpen en vraagstukken. Bovendien is van belang dat de gekozen coachingsvorm solide is, dat hij eenvoudig reproduceerbaar is, en dat de coach, bij de keuze voor de vorm, rekening houdt met de vereiste zorgvuldigheid, die recht doet aan het werken met zeer persoonlijke, privacygevoelige informatie.
Als aan deze condities is voldaan, zal de coachee met meer vertrouwen het traject ingaan en doorlopen. En vertrouwen is van cruciaal belang voor het succes.
De coachee is zich soms nog niet direct bij de aanvang bewust van nut en noodzaak van deelname aan het coachingstraject. Op korte termijn, direct, of anders zo snel mogelijk na de aanvang van het traject, dient de coachee een hulpvraag te hebben, omdat het zonder de door de coachee ervaren behoefte aan coaching niet zinvol is.
om gemotiveerd en doelgericht aan diens persoonlijke verbeteringen te werken. Voordat verdere stappen gezet worden moet eerst de hulpvraag vastgesteld zijn. Wanneer de hulpvraag nog niet helder is, moet daaraan als eerste aandacht besteed worden door de coach en coachee.
Een onjuiste of ontbrekende hulpvraag kan weerstand bij de coachee veroorzaken.
De coachingsvorm dient zodanig te zijn, dat de positie van de coachee in de organisatie daarop zo min mogelijk invloed heeft. Een manager moet door de coach open tegemoet getreden worden en hetzelfde geldt voor de receptionist of een programmeur.
Het zou onjuist zijn de directeur met zijden handschoenen aan te pakken en de conciërge stevig te confronteren. Dit wordt gerealiseerd door vooraleerst uit te gaan van de voor de coachee moverende redenen voor coaching: de persoonlijke voordelen die de coachee verbindt aan deelname.
Door op deze wijze rekening te houden met de motieven van de coachee, verzekert de coach zich ervan dat de coachee een proactieve houding zal aannemen en dat hij, gedreven door de persoonlijk te behalen voordelen, ook de juiste attitude zal hebben.
Het spreekt hierbij vanzelf dat ieder individu uniek is. Die uniciteit staat verder los van diens rol in de organisatie. Voor de coachee biedt het coachingstraject ongekende mogelijkheden tot zelfverbetering. De mate waarin de coachee persoonlijke aandacht en individuele adviezen krijgt is daarbij gemaximeerd.
De bewaking van de voortgang van het coachingsproces berust weliswaar bij de coach, maar de doelstelling en inhoudelijke sturing ervan berusten voor een groot deel bij de coachee zelf.