Effectiviteit en model van Hackman

 Effectiviteit en model van Hackman

Naast teamrollen is er een groot aantal factoren die een bijdrage kunnen leveren aan

de effectiviteit van een team. 


Hier maakt u kennis met het model van Hackman, die groepseffectiviteit als volgt definieert:

  • de mate waarin de producten en diensten van het team voldoen aan de
  • standaarden van kwantiteit, kwaliteit en deadlines van de klant;
  • de mate waarin de werkprocessen ertoe bijdragen dat de teamleden geneigd zijn
  • om ook in de toekomst samen te werken;
  • de mate waarin de teamervaring leidt tot persoonlijke groei en welzijn van de
  • teamleden


Het concept van kritische succesfactoren wordt oorspronkelijk ontwikkeld door D.

Ronald Daniel van McKinsey en company. Het concept werd verder ontwikkeld en

gepopulariseerd aan het eind van de jaren tachtig van de vorige eeuw door Jack F.

Rockart van de Sloan management school. 


Een definitie van een kritische succesfactor is:

‘an attribute of the internal or external environment of an organisation, which has an

important influence on reaching the goals of the organisation’


Vertaalt u deze definitie naar een team, dan kunnen kritische succes factoren

gedefinieerd worden als:

‘an attribute of the internal or external environment of a team, which has an important

influence on the effectiveness of the team’.


In het model van Hackman, , treft u veelkritische succesfactoren aan die een rol kunnen spelen bij (de vergroting van) de effectiviteit van een team. Hackman voorspelt dat teameffectiviteit afhankelijk is van vijf grote categorieën van factoren, te weten:

1. organisatie context

2. groepsontwerp

3. groepssynergie

4. procescriteria van effectiviteit

5. groepsresources


Analyse van de kritische succes factoren voor teams

De categorieën kunnen op hun beurt weer worden ondergebracht onder de trits input,

throughput en output.


Input

Met betrekking tot de input kunnen er kritische succes factoren gepresenteerd worden

op het niveau van de organisatie. 


De effectiviteit zal worden vergroot wanneer u van doen heeft met een organisatie omgeving die arbeid aan taken ondersteund en versterkt via:

  • het beloningssysteem
  • het opleidingssysteem
  • het informatie systeem
  • supervisie


Voor wat betreft de factoren op groepsniveau, zal de effectiviteit toenemen door een

groepsontwerp dat groepswerk aan de taken faciliteert via:

  • structuur van de taak
  • compositie van het team
  • teamnormen met betrekking tot prestatie processen

Andere factoren die hun invloed kunnen hebben op de effectiviteit (de zogenaamde

modererende factoren) zijn die factoren die ondersteuning aan de groep in de

interactie bieden op een manier die:

  • Procesverliezen vermindert;
  • Synergetische proces voordelen genereert.


Process

Met betrekking tot het proces presenteert Hackman drie kritische succes factoren in

de categorie procescriteria van effectiviteit. 


Dit zijn:

  • Mate van inspanning aan de teamtaak;
  • Hoeveelheid kennis en vaardigheden die bij taak wordt toegepast;
  • Gepastheid van taakprestatie strategieën die door team wordt toegepast.


De extra factor die toegevoegd kan worden (een modererende factor) IS:

  • Voldoende resources om de taak goed en op tijd te volbrengen output
  • De output, of effectiviteit, bestaat uit drie factoren:
  • De mate waarin de producten en diensten van het team voldoen aan de standaarden van kwantiteit, kwaliteit en deadlines van de klant;
  • De mate waarin de werkprocessen ertoe bijdragen dat de teamleden geneigd zijn om ook in de toekomst samen te werken;
  • De mate waarin de teamervaring leidt tot persoonlijke groei en welzijn van de teamleden