Persoonlijke coaching

Persoonlijke coaching

Persoonlijke coaching is de basisvorm van coaching. Hierbij is het coachingstraject erop gericht het persoonlijk functioneren van de coachee te bespreken en positief te beïnvloeden.

De mate waarin medewerkers zich verbonden voelen met hun dagelijkse activiteiten en hun persoonlijke omstandigheden is van cruciaal belang voor het functioneren in de organisaties.

Van belang is zowel het zogenoemde Z-motief (het Zelfbeeld) als het A-motief (de verbondenheid van het individu met Anderen, ‘ergens bij horen’) .

Omdat persoonlijke coaching zich bezighoudt met het persoonlijk functioneren, is het onmogelijk en bovendien niet zinvol een scheidslijn te trekken tussen hetgeen de coachee zakelijk of juist in de privésfeer bezighoudt. Deze beide elementen van het leven van coachee vloeien van nature in elkaar over, en in het kader van het gedrag van de coachee is dat niet anders. 

Daarom is het devies niet te pogen ze uiteen te rafelen maar als onafscheidelijk aan elkaar verbonden te beschouwen.

 We onderscheiden de structuur van regulier en socratisch coachen, waarop in de volgende paragrafen dieper wordt ingegaan. Daarnaast kan het soms noodzakelijk zijn over te gaan tot onorthodoxe interventies gedurende provocatief coachen.

 Deze laatste categorie, die ook als een vorm van persoonlijke coaching beschouwd kan worden, wordt persoonlijke coaching genoemd.

Persoonlijke coaching voltrekt zich op grond van de hierna beschreven structuur, die algemeen van toepassing is voor alle nadien beschreven vormen van coaching. 

Basis van de gesprekken tussen coach en coachee is hetgeen de coachee te berde brengt. De coach kan, vanuit zijn professionaliteit, de coachee attenderen op onderwerpen die de coachee – bewust of onbewust – laat liggen. 

Een goede coach kan uit kleine signalen opmaken dat zoiets nodig is om de coachee op het juiste spoor te krijgen. Maar uiteindelijk bepaalt de coachee wat ter tafel komt. Het ontbreken van invloeden van buitenaf op het gesprek (de coachee bepaalt uiteindelijk wat besproken wordt) heeft een gunstig effect op het rendement voor de coachee. 

Dergelijke secundaire doelen zouden uit de aard der zaak invloed uit kunnen oefenen op de richting waarin de sessies zich ontwikkelen. Deze invloed zou niet vanuit de coachee zelf, het subject, afkomstig zijn en de slagingskans verminderen. 

Een goed coachingsgesprek focust juist op hetgeen de coachee wil bespreken.


Share for us