Wat is een team?

Wat is een team?

En wat onderscheidt een team van een groep mensen?

Er zijn in de loop van de tijd veel definities geformuleerd met betrekking tot een team.


Hieronder staan er een aantal:

De definitie van een team is een verzameling van individuen die met elkaar meer

intensief interacteren dan groepsleden om een opbrengst te realiseren die

geƫvalueerd wordt op basis van een teamuitkomst, en die als een team aansprakelijk

is voor de uitkomst. (Sundstrom et al. 1990)

'Team' verwijst naar individuen met zeer gestructureerde taken. Hun rollen zijn

volledig vastgelegd, evenals hun interacties. (Martin Cruz, 2005)


Gemeenschappelijke verantwoordelijkheid: 

het team is verantwoordelijk en niet hetindividu.


Resultaat gericht: 

De verantwoordelijkheid van het team wordt niet uitgedrukt in

termen van een taak, maar in het resultaat, namelijk een product of een dienst

met de vereisten die door de klant gesteld worden. (Amelsvoort, van et al., 2003).

Zet u deze en andere definities van een team op een rij, dan kunt u heel wat

karakteristieken van een team ontdekken, bijvoorbeeld:

  • Een verzameling individuen
  • Individuen zijn complementair ten opzichte van elkaar
  • De onderlinge interactie is intensiever dan onder groepsleden
  • Een opzettelijke samenwerking
  • Team leden lossen hun eigen problemen op
  • Interpersoonlijke vaardigheden zijn op hoog niveau en leden geven elkaar

feedback met betrekking tot hun houding en gedrag

  • het heft een eigen taakdomein.
  • individuen met erg gestructureerde taken
  • resultaatgericht
  • evaluatie gebaseerd op teamuitkomst
  • verantwoordelijkheid geldt voor het hele team en niet voor de afzonderlijke
  • individuen voor een team uitkomst
  • minimale afhankelijkheid van een directe manager en allerhande voorbereidendeen ondersteunende afdelingen
  • besluitvorming vindt plaats op basis van consensus
  • het team lost zelf problemen op met andere teams of afdelingen

Op grond hiervan kan de volgende definitie worden geformuleerd:

Een team is een samenwerking tussen een verzameling van individuen, die erop

gericht is om een gezamenlijk doel te volbrengen in een specifiek domein, waarvoor

ze als een geheel verantwoordelijk gesteld kunnen worden in plaats van als individu

(Opdenakker, 2012).


Aanvullende karakteristieken van een team kunnen zijn:

  • Minimale afhankelijkheid van een directe manager en allerhande voorbereidendeen ondersteunende afdelingen (Organisatorisch aspect)
  • Besluitvorming vindt plaats op basis van consensus (Sociaal psychologisch
  • aspect)
  • De onderlinge interactie is intensiever dan onder groepsleden (Sociaal
  • psychologisch aspect)
  • Het team lost zelf problemen op met andere teams of afdelingen (Sociaal
  • psychologisch aspect)


Share for us